Terugblik op een gezellige huurdersavond

Storm houdt huurders niet tegen

Buiten kwam het met bakken tegelijk uit de hemel. Binnen waren de bakken met eten goed gevuld. Ruim honderd huurders van Hef Wonen lieten zich niet door het noodweer tegenhouden en gingen op 20 juni naar Hoogvliet voor de huurdersavond van de Huurdersraad van Hef Wonen. Het thema was ‘Veilig Wonen’. 

Veel huurders vertelden over hun ervaringen met Hef Wonen. Men werd correct te woord gestaan maar de daaropvolgende acties, denk aan reparaties, werden niet altijd even snel uitgevoerd. In een kleine enquête konden mensen met één woord hun indruk over Hef Wonen aangeven. Ongeveer evenveel mensen zeiden ‘slecht’ of ‘goed’. Corporatiebestuurder Richard Feenstra ging in gesprek met de huurders. Hij wil graag de dialoog met hen aangaan en gaat bijvoorbeeld mee met een servicemonteur. Hij wil zo het ‘echte verhaal’ horen. Corporatiebestuurder Marieke Kolsteeg vertelde over haar bezoeken aan de wijken waar woningen van Hef Wonen staan. Ook zij probeert door de ogen van de huurders te kijken. 

Het bestuur van de Huurdersraad stelde zich voor en stelde: ‘Wij zijn er voor jullie!’ Veel huurders gaven aan nieuwsgierig te zijn en werden op hun wenken bediend. Er was namelijk een kleine informatiemarkt. Mensen van de politie gaven voorlichting hoe je je woonomgeving veilig kan houden. ‘Volg je onderbuik’ was de verrassende tip, over hoe je woonfraude kon herkennen. Denk aan wietteelt en meer. Er was een virtual reality bril. Energiecoach Rien Tuk legde uit hoe je met wat gedragsverandering en een kleine investering veel geld kan besparen op je energierekening. Opzoomer Mee kan kleine subsidies geven om je buurt prettiger te maken met een vergroende straat. Of met een buurtfeest! Zij bereiken nu ongeveer een derde van de straten in Rotterdam. De Huurdersraad had zelf ook een kraampje en kon 7 nieuwe wijkambassadeurs noteren.

Al met al was de sfeer positief, al waren veel mensen nog niet echt enthousiast over Hef Wonen. Het belangrijkste verbeterpunt betreft de communicatie. Het Klant Contact Centrum was ook aanwezig. Opvallend weinig mensen kwamen naar hen toe. Toch gaven veel huurders aan problemen te hebben die zij graag met Hef Wonen wilden bespreken. Natuurlijk over reparatieverzoeken maar ook over overlast van buren, graag meer buitenverlichting op donkere plekken of over de aanleg van zonnepanelen. ‘Waarom doet Hef Wonen niets aan het milieu?’ Wat verlangden mensen van deze woningcorporatie? ‘Huurverlaging’!

Mensen kwamen samen met hun buren of kwamen alleen. Vaak zaten een man en een vrouw samen aan een tafel. Steeds geen echtpaar maar een toevallige ontmoeting. Een huurster gaf aan pas op zichzelf te wonen en wou meer weten over wat huren inhoudt. Niemand gaf aan voor de contacten te komen. Toch waren er veel leuke en bijzondere ontmoetingen. Een vrouw bleek vijf talen te spreken en ook nog een beetje Nederlands. Met ‘poco español’ en wat goede wil lukte het gesprek heel aardig. Lekker eten, een koffiekar en goede muziek (Applaus!) hielpen mee om het gezellig te maken 

Tot slot nog een compliment: Hef Wonen is een van de drie nakomelingen van Vestia, de niet meer bestaande woningcorporatie. Vaak werd veel kritiek op Vestia gespuid (Hef Wonen wil het beter doen) maar niet door een mevrouw: ‘Ik huur al 63 jaar van Vestia en ik heb nooit klachten gehad. Kraak ze niet af. Ik werd altijd goed geholpen.’ Hef Wonen zegde toe met dat laatste door te gaan.

 

Deel dit bericht